مشکلات اقتصادی موجود ناشی از قانون گریزی است
شفاف: رهبر
معظم انقلاب در سفری که به استان خراسان شمالی داشتند، طی دیدارها و
سخنرانی ها، 20 پرسش اساسی مطرح کردند.20 پرسشی که پاسخ به آنها می تواند
برای توسعه و پیشرفت کشور راهگشا باشد.یکی از این پرسش ها در خصوص علل رواج
قانون گریزی در کشور بود.در همین رابطه سید جلال یحیی زاده نماینده تفت و
میبد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ، معتقد است که قانون گریزی تورم زا
است.مشروح گفت و گو با این نماینده مجلس به شرح زیر است:

آقای یحیی زاده با توجه به پرسش های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در سفر اخیرشان به خراسان شمالی نظر شما در این خصوص چیست؟
به نظر بنده بزرگترین ظرفیت سفرهای رهبر معظم برای کشور و جهان اسلام ایجاد می کند سخنرانی هایی است که در سفرها ایراد می شود که در واقع دستورالعمل های اجرایی اخلاقی سیاسی مدیریتی و فرهنگی است که بسیار جامع و کامل است که برای سالهای سال برای این ملت و دستگاهای مسئول حکومتی مورد نیاز و ضرورت است.
بنابراین من معتقدم که در سفرهای رهبر آنچه که بیش از هرچیزی باید مورد عنایات آحاد ملت و مسئولین سه قوه قرار گیرد استماع و به کار گیری دقیق سخنان مهم ایشان است چرا که سخنان 26 سفر رهبر معظم انقلاب که در خراسان شمالی انجام شد در موارد مختلف رهبری نکاتی را به صورت دستورالعمل که بعضا مدیریتی ، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مطرح فرمودند و نکته ای که بیش از این کمتر در سخنان ایشان دیده می شد در یکی از سخنرانی ها سوالات متعددی را ایشان مطرح فرمودند.
در واقع هریک از این سوالات تلنگری بود به مسئولین که چرا نسبت به یک موضوع مهم تاخیر و تعلل دارند و سوالات ایشان بعضا استفهام تخریبی بود و احتمالا برخی از آن سوالات را نیز می توان استفهام توبیخی نامید. باید بدانید که سوال و استفهام گاهی به شکل حقیقی است که یک فردی موضوعی را اطلاع ندارد و سوال می کند تا بداند که این سوال استفهام حقیقی است اما گاهی استفهامی که مطرح می شود به علت ندانستن سوال کننده نیست بلکه معانی مجازی مورد درخواست برای مثال می خواهد از مخاطبش اقرار و اعتراف بگیرد و یا می خواهد مخاطب را توبیخ کند و انتقاد کند که چرا اینگونه است و استفهام هایی که مقام معظم رهبری مطرح کردند به نظر بنده علی الوصول سوالاتی است که استفهام حقیقی ادبی نیست بلکه بیشتر برای جنبه های معانی دوم است که مطرح شده است.
یکی از سوالات رهبر معظم انقلاب در مورد قانون گریزی بود، به نظر شما چرا این سوال را مطرح کردند؟
درست است، یکی از سوالات بسیار مهم و کلیدی که مقام معظم رهبری مطرح کردند در مورد پایبندی به قانون بود که همه شعارهایی که طیف های مختلف و مسئولین مختلف با موازین مختلف سیاسی در سالهای گذشته داشته اند اما متاسفانه در عمل انگونه که لازم است پایبندی به قانون نداشتند. مقام معظم رهبری در واقع با این سوال می خواستند به مسئدولین هشدار بدهند که دست از تخلفات قانونی بردارند و نسبت به اجرای قانون پایبندی دقیق و وسیع و همه جانبه داشته باشند. نجات اقتصادی، نجات مردمی و نجات سیاسی ما در اجرای قانون است و قطعا اجرای قانون بد هم بهتر از تخلف قانونی است.
چرا زیر پا گذاشتن قانون برای کشور نگران کننده است؟
ببینید طبیعی است وقتی ما باید کاملا دچار نگرانی شویم که در یک جایی قانون زیر پا گذاشته شود متاسفانه در چند سال گذاشته در بسیاری از موارد قانونی که جزو قوانین عادی بود که مجلس تصویب کرده بود و حتی بعضا قانون اساسی هم در این زمینه ها پایمال شد. بسیاری از این موارد که قانون زیر پا گذاشته می شد به دلیل این بود که مجری تفسیر به رای می کرد در حالیکه در قانون مفسر قانون مشخص شده است و در مورد قانون اساسی مفسر شورای نگهباتن است و در مورد قانون های عادی مفسر مجلس شورای اسلامی است و اگر در قانونی ابهامی وجود داشته باشد تنها نهاد متولی می تواند تفسیر کند.
در بسیاری از موارد به جهت اینکه یک شخصی صرفا و انحصارا به نظر خود اعتماد کامل داشت این اتفاقات می افتاد در حالیکه قانون در موارد مختلف راه چاره را مشخص کرده بود البته در برخی موارد به نظر مجری قانون اجرایی نبود و در این زمینه ها هم مجری حق ندارد به نحوی که احساس می کند قانون را تغییر دهد یا اجرا نکند.
در حالیکه می تواند این مشکلات را با قانون گذار در جریان بگذارد و می توان با تفاهم و مذاکره مجلس را دعوت به ارائه طرحی نمود و یا اینکه خودشان یک لایحه ارائه کنند و اصلاح قانون را درخواست کند.
برای مثال در مورد قانون تاسیس وزارت ورزش دولت معتقد بود این قانون قابلیت اجرا ندارد و زمانی که این موضوع را ه رهبری منعکس شد رهبر معظم تاکید داشتند که قانون اجرا شود.
اما باید روانشناسی و جامع شناسی دقیقی صورت گیرد که چرا پس از تاکیدات مکرر امام(ره)و مقام معظم رهبری همچنان پس از 34 سال ما شاهد قانون گریزی و تخلفات مکرر در اجرای قانون هستیم.
می توانید برای این قانون گریزی ها که گفتید نمونه ذکر کنید؟
بله، عدم اجرای دقیق مشکلات بسیاری را برای کشور به وجود می آورد و برای مثال در چند سال اخیر می توان به قانون هدفمند سازی یارانه ها اشاره کرد. این قانون یکی از ضرورتها بود اما چون این قانون به صورت کامل عملیاتی نشد مشکلات بسیاری به جا گذاشت که باعث شد مرحله دوم آن اجرا نشود و مجلس با قانونی جلوی اجرا مرحله دوم آن را گرفت. در قانون هدفمندی ذکر شده بود که باید از تولید حمایت شود اما می توان ادعا کرد که در این زمینه اقدامی صورت نگرفت و بودجه ای که باید با برای تولید خرج می شد با مبالغ دیگری که از بانک مرکزی و جاهای دیگر استقراض شد به مردم داده شد. استقراض از بانک مرکزی و پولی که به مردم داده شد موجب تورم شد.
یعنی زیر پا گذاشتن قانون مشکلات اقتصادی به وجود می آورد؟
اجرا نشدن قسمتی از قانون بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را به وجود آورده و حالا حالا ها باید به دنبال جبران آن بود و بعید است که خیلی راحت بتوانیم آن را جبران کنیم.هیچ کس حق ندارد قانون را اجرا نکند و یا اینکه قسمتی از آن را اجرا کند. راه نجات و رستگاری این کشور و ملت اجرای دقیق و کامل قانون در همه موارد هست و خواهد بود.
به نظر بنده بزرگترین ظرفیت سفرهای رهبر معظم برای کشور و جهان اسلام ایجاد می کند سخنرانی هایی است که در سفرها ایراد می شود که در واقع دستورالعمل های اجرایی اخلاقی سیاسی مدیریتی و فرهنگی است که بسیار جامع و کامل است که برای سالهای سال برای این ملت و دستگاهای مسئول حکومتی مورد نیاز و ضرورت است.
بنابراین من معتقدم که در سفرهای رهبر آنچه که بیش از هرچیزی باید مورد عنایات آحاد ملت و مسئولین سه قوه قرار گیرد استماع و به کار گیری دقیق سخنان مهم ایشان است چرا که سخنان 26 سفر رهبر معظم انقلاب که در خراسان شمالی انجام شد در موارد مختلف رهبری نکاتی را به صورت دستورالعمل که بعضا مدیریتی ، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مطرح فرمودند و نکته ای که بیش از این کمتر در سخنان ایشان دیده می شد در یکی از سخنرانی ها سوالات متعددی را ایشان مطرح فرمودند.
در واقع هریک از این سوالات تلنگری بود به مسئولین که چرا نسبت به یک موضوع مهم تاخیر و تعلل دارند و سوالات ایشان بعضا استفهام تخریبی بود و احتمالا برخی از آن سوالات را نیز می توان استفهام توبیخی نامید. باید بدانید که سوال و استفهام گاهی به شکل حقیقی است که یک فردی موضوعی را اطلاع ندارد و سوال می کند تا بداند که این سوال استفهام حقیقی است اما گاهی استفهامی که مطرح می شود به علت ندانستن سوال کننده نیست بلکه معانی مجازی مورد درخواست برای مثال می خواهد از مخاطبش اقرار و اعتراف بگیرد و یا می خواهد مخاطب را توبیخ کند و انتقاد کند که چرا اینگونه است و استفهام هایی که مقام معظم رهبری مطرح کردند به نظر بنده علی الوصول سوالاتی است که استفهام حقیقی ادبی نیست بلکه بیشتر برای جنبه های معانی دوم است که مطرح شده است.
یکی از سوالات رهبر معظم انقلاب در مورد قانون گریزی بود، به نظر شما چرا این سوال را مطرح کردند؟
درست است، یکی از سوالات بسیار مهم و کلیدی که مقام معظم رهبری مطرح کردند در مورد پایبندی به قانون بود که همه شعارهایی که طیف های مختلف و مسئولین مختلف با موازین مختلف سیاسی در سالهای گذشته داشته اند اما متاسفانه در عمل انگونه که لازم است پایبندی به قانون نداشتند. مقام معظم رهبری در واقع با این سوال می خواستند به مسئدولین هشدار بدهند که دست از تخلفات قانونی بردارند و نسبت به اجرای قانون پایبندی دقیق و وسیع و همه جانبه داشته باشند. نجات اقتصادی، نجات مردمی و نجات سیاسی ما در اجرای قانون است و قطعا اجرای قانون بد هم بهتر از تخلف قانونی است.
چرا زیر پا گذاشتن قانون برای کشور نگران کننده است؟
ببینید طبیعی است وقتی ما باید کاملا دچار نگرانی شویم که در یک جایی قانون زیر پا گذاشته شود متاسفانه در چند سال گذاشته در بسیاری از موارد قانونی که جزو قوانین عادی بود که مجلس تصویب کرده بود و حتی بعضا قانون اساسی هم در این زمینه ها پایمال شد. بسیاری از این موارد که قانون زیر پا گذاشته می شد به دلیل این بود که مجری تفسیر به رای می کرد در حالیکه در قانون مفسر قانون مشخص شده است و در مورد قانون اساسی مفسر شورای نگهباتن است و در مورد قانون های عادی مفسر مجلس شورای اسلامی است و اگر در قانونی ابهامی وجود داشته باشد تنها نهاد متولی می تواند تفسیر کند.
در بسیاری از موارد به جهت اینکه یک شخصی صرفا و انحصارا به نظر خود اعتماد کامل داشت این اتفاقات می افتاد در حالیکه قانون در موارد مختلف راه چاره را مشخص کرده بود البته در برخی موارد به نظر مجری قانون اجرایی نبود و در این زمینه ها هم مجری حق ندارد به نحوی که احساس می کند قانون را تغییر دهد یا اجرا نکند.
در حالیکه می تواند این مشکلات را با قانون گذار در جریان بگذارد و می توان با تفاهم و مذاکره مجلس را دعوت به ارائه طرحی نمود و یا اینکه خودشان یک لایحه ارائه کنند و اصلاح قانون را درخواست کند.
برای مثال در مورد قانون تاسیس وزارت ورزش دولت معتقد بود این قانون قابلیت اجرا ندارد و زمانی که این موضوع را ه رهبری منعکس شد رهبر معظم تاکید داشتند که قانون اجرا شود.
اما باید روانشناسی و جامع شناسی دقیقی صورت گیرد که چرا پس از تاکیدات مکرر امام(ره)و مقام معظم رهبری همچنان پس از 34 سال ما شاهد قانون گریزی و تخلفات مکرر در اجرای قانون هستیم.
می توانید برای این قانون گریزی ها که گفتید نمونه ذکر کنید؟
بله، عدم اجرای دقیق مشکلات بسیاری را برای کشور به وجود می آورد و برای مثال در چند سال اخیر می توان به قانون هدفمند سازی یارانه ها اشاره کرد. این قانون یکی از ضرورتها بود اما چون این قانون به صورت کامل عملیاتی نشد مشکلات بسیاری به جا گذاشت که باعث شد مرحله دوم آن اجرا نشود و مجلس با قانونی جلوی اجرا مرحله دوم آن را گرفت. در قانون هدفمندی ذکر شده بود که باید از تولید حمایت شود اما می توان ادعا کرد که در این زمینه اقدامی صورت نگرفت و بودجه ای که باید با برای تولید خرج می شد با مبالغ دیگری که از بانک مرکزی و جاهای دیگر استقراض شد به مردم داده شد. استقراض از بانک مرکزی و پولی که به مردم داده شد موجب تورم شد.
یعنی زیر پا گذاشتن قانون مشکلات اقتصادی به وجود می آورد؟
اجرا نشدن قسمتی از قانون بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را به وجود آورده و حالا حالا ها باید به دنبال جبران آن بود و بعید است که خیلی راحت بتوانیم آن را جبران کنیم.هیچ کس حق ندارد قانون را اجرا نکند و یا اینکه قسمتی از آن را اجرا کند. راه نجات و رستگاری این کشور و ملت اجرای دقیق و کامل قانون در همه موارد هست و خواهد بود.
+ نوشته شده در چهارشنبه دهم آبان ۱۳۹۱ ساعت 12:45 توسط کارشناس
|